Jak pečovat o markýzu na obytném voze
Markýzy patří mezi jeden z nejčastějších doplňků obytných automobilů, protože dokážou rychle rozšířit obytnou plochu a vytvořit vedle vozidla další kryté zázemí. Zároveň ale patří mezi doplňky nejchoulostivější, neboť vedle správné manipulace vyžadují také vhodnou pravidelnou údržbu. Pojďme se podívat, co taková sezonní kontrola obnáší.
Při pravidelné kontrole markýzy s pevným pouzdrem, které patří mezi ty nejběžnější, je nutné se zaměřit na samotné pouzdro, plachtovinu, uchycení k vozidlu i podpěrný mechanismus. Kontrolu provádíme ideálně při jarním mytí vozidla a jeho přípravě na sezonu.
1) Z pouzdra markýzy proudem vody odstraníme hrubé nečistoty. Pokud možno nepoužíváme tlakový čistič, nebo jej nastavte na nejnižší výkon. Úporné nečistoty můžeme nechat chvíli odmočit nebo na ně použijeme specializované přípravky, například na odstranění zaschlého hmyzu.
2) Pouzdro markýzy důkladně očistíme měkkou houbou a přípravkem na mytí karoserie. Používáme dostatek vody, abychom povrch nepoškrábali. Hrubou stranu houby používáme jen na místní odstranění nečistot, nikdy ne celoplošně.
3) Používání tlakové vody může mít své následky – u lakovaných pouzder může například dojít
k porušení lakované vrstvy.
4) Umytou markýzu opláchneme vodou a pomocí jelenice otřeme do sucha. Na oplachování umytých ploch je ideální používat měkkou vodu, například ze zahradní retenční nádrže.
5) Vrhneme se na kontrolu uchycení markýzy k vozidlu. Zkontrolujeme všechny lepené spoje,
z adaptérů a těsnění odstraníme napadané nečistoty, jako je listí, jehličí či mech, a dotáhneme všechny šroubové spoje. Markýza díky své velké hmotnosti za jízdy výrazně namáhá nosnou konstrukci. Při našem zimním cestování po Maroku se vyklepaly dva ze tří předních vrutů, které doplníme a pojistíme lepidlem.
6) Velký důraz klademe také na horní těsnící lištu, která zajišťuje, aby při dešti neprotékala voda mezi vozidlem a markýzou. Lišta se často deformuje, proto ji vyčistíme a vrátíme do původního tvaru. Pro delší životnost můžeme lištu impregnovat přípravkem na gumová těsnění.
7) Markýzu roztáhneme do maximálního vysunutí a zkontrolujeme celý nosný mechanismus, klouby a podpěrné nohy. Na plastových dílech kontrolujeme případné praskliny. Klouby a výsuvy v podpěrných nohách očistíme a lehce promažeme.
8) Nosnou konstrukci zbavíme prachu a nečistot, aby se nám s markýzou na dalších cestách lépe manipulovalo a nedocházelo k oděru plátna zespodu.
9) Tento díl se nachází ve středu pouzdra markýzy a slouží k jejímu zajištění v poloze za jízdy.
U starších markýz se často láme nebo uvolňuje a neplní pak svou funkci. Zkontrolujte, zda díl drží pevně na svém místě a zda přesně zapadá do protikusu na opačném konci markýzy.
10) Plátno markýzy očistíme z obou stran jemným kartáčem a mýdlovou vodou – ideálně použijeme speciální prostředek na PVC – poté plachtu opláchneme čistou vodou a necháme důkladně vyschnout. Pokud markýzu zatahujete vlhkou (po ranní rose či dešti) a nenecháte neprodleně zcela vyschnout, časem se na ní objeví tmavé plesnivé skvrny, které se mechanicky téměř nedají odstranit.
11) Na zelený povlak, skvrny a další biologické nečistoty usazené na plátnu markýzy se mi osvědčil mikrobiologický přípravek Awiwa Canvas, který je vhodný i na stany, sluneční clony
a další materiály. Neobsahuje chlór a ošetřenou markýzu chrání dlouhodobě. Používá se při běžné údržbě naředěný, u silného znečištění ale můžete aplikovat přímo. Přípravek se neotírá, ale takto ošetřenou markýzu musíte nechat před sbalením důkladně vyschnout.
12) Etiketa je vícevrstvá – pokud máte dobré nehty, najdete vespod i podrobný český návod. Awiwa Canvas se prodává buď v lahvi 0,5 litru s rozprašovačem, nebo v litrovém balení.
13) Na větší nečistoty přípravek naneseme rozprašovačem neředěný a necháme dobře zaschnout.
14) Při používání markýzy během sezony dodržujeme čtyři hlavní zásady:
A) Markýzu máme vždy dobře vypnutou a ukotvenou tak, aby se na ní při dešti netvořily louže
a aby se vlivem větru nepotrhala.
B) Při silnějším větru nebo předpovědi bouřky markýzu včas sbalíme, a to raději večer před spánkem – vlastní zkušenost. ;)
C) Při častých přejezdech markýzu nikdy nebalíme vlhkou, nebo ji při nejbližší příležitosti vysuneme a necháme důkladně vyschnout
D) Při kempování pod stromy (typicky třeba přímořské kempy v Chorvatsku) markýzu pravidelně ometáme. Před sbalením vždy důkladně odstraníme veškeré nečistoty jako jehličí, šišky, větvičky apod. Můžeme k tomu využít například skládací žebřík. V opačném případě hrozí velké riziko protržení plátna.
Text a foto: Jan Bordovský, CamperLIFE.cz