Trakční baterie
Trakce – trakční akumulátor
Jednoduše řečeno, jakýkoliv akumulátor (i trakční baterie), je zásobníkem elektrické energie. Při vybíjení převádí chemickou energii na elektrickou, při nabíjení zase naopak. Akumulátorem je nazýván proto, že dokáže energii akumulovat – neboli hromadit – a později takto uloženou elektrickou energii opět téměř kdykoli a kdekoli použít.
Na stejném principu fungují všechny známé typy baterií na více použití. Slovo baterie se pro akumulátory používá od okamžiku, kdy se akumulátory začaly sestavovat z více než jednoho článku – jednalo se tedy o baterii článků (více spojených elektrochemických zdrojů).
Trakční baterie a autobaterie
Trakční baterie se navenek nijak neliší od nejznámějšího typu akumulátoru jakým je autobaterie. Největší výrobce autobaterií, společnost Varta, vyrábí trakční baterie dokonce ve stejných plastových schránkách a jediným – na první pohled patrným – rozdílem je barva výrobku.
Uvnitř baterie je však zásadní konstrukční rozdíl, který činí z trakčního akumulátoru zcela odlišně využitelný zdroj energie. Klasická autobaterie má dva hlavní účely. První je start motoru, kdy se vyčerpá pouze zlomek uložené energie. Druhým účelem je napájení spotřebičů během provozu vozidla, kdy už je baterie zároveň i dobíjena z alternátoru (osvětlení, svíčky v motoru, rádio, palubní přístroje, atd.).
Trakčních baterií pro karavany je na internetu spousta. Jak vybrat jednu konkrétní? Osvědčená trakční baterie Platinum nemůže zklamat.
Autobaterie je konstrukčně navržena tak, aby vždy podala maximální výkon v jednom krátkém okamžiku (start motoru = velký odběr proudu), a poté byla tato energie opět doplněna alternátorem. Delší a opakované vybíjení autobaterii škodí.
Z tohoto hlediska je trakční baterie přesný opak a plní téměř výhradně jediný účel. Nahromaděná energie se odčerpává pomalu, zpravidla až do úplného vybití a jednorázový krátký velký odběr proudu baterii neprospívá.
Obecně platí, že každá olověná baterie trpí opakovaným hlubokým vybíjením, ale pouze trakční baterie jsou navrženy tak, aby tomuto jevu co nejlépe odolávaly. Jak sám název trakční napovídá, jedná se především o baterie pro pohon.
Druhy trakčních baterií a trakčních akumulátorů
Trakční baterie je přenosný zdroj elektrické energie, použitelný všude tam, kde není možné napájet elektrické spotřebiče z běžné rozvodné sítě. Trakční baterie lze rozdělit do 3 základních skupin.
- Zaplavené trakční baterie: Jedná se o variantu s kapalným elektrolytem (roztokem kyseliny sírové a vody). Tyto trakční baterie jsou vhodné všude tam, kde není překážkou nebezpečí úniku kyseliny, baterie jsou sice méně výkonné, ale lze je nabíjet jakoukoliv nabíječkou a jsou nejodolnější z hlediska údržby, některé modely zaplavených trakčních baterií lze doplňovat destilovanou vodou, jiné jsou nízkoúdržbové.
- Trakční baterie typu AGM: Elektrolyt je zasáknutý ve skelném rounu, tyto trakční baterie jsou výkonnější, ale rovněž náchylnější na přebíjení, výrobce doporučuje nabíjet raději pouze elektronicky řízenou nabíječkou s automatickým přepnutím.
- Trakční baterie GEL: Gelovky jsou nejvýkonnějším typem trakční baterie, mají nejdelší životnost, ale jsou také nejchoulostivější. Tato choulostivost je však spojena se správným typem nabíječky. Platí pravidlo plně nabíjet a nepřebíjet. To zvládne hravě automat za pár korun a Vy získáte prvotřídní baterii.